Friday, 25 April 2014

Cuba Mengenali Kuala Lumpur

Assalamualaikum wbt..

Dalam orang berkata, "cubalah kamu pergi KL(Kuala Lumpur) intai-intai peluang sekiranya ada,, banyak lubuk rezeki kalau kamu pandai disana".. antara percakapan yang sering kali aku dengar mengenai KL.

Haaahaa, untuk kali ini aku sendiri yang menyahut kata-kata mereka untuk mengenali KL, tapi bukan untuk mencari rezeki, hanya sekadar singgah dan memahami budaya orang KL yang sering dikatakan berjaya..

Dalam pengamatan diri aku, KL bukanlah satu tempat yang boleh menjamin untuk aku hidup bebas dari segalanya, kerana KL adalah satu cabaran.

Abaikan fakta dan auta itu,, sebenarnya aku menulis ini adalah untuk kisah aku semasa cuti semester yang lepas. Pelbagai tempat dan pengalaman yang baru aku perolehi untuk tatapan memori aku,, so dia bermula dengan??.

Sesat
Merasai pengalaman pahit apabila sesat mencari jalan pulang di CittaMall Ara Damansara.. Nak dijadikan cerita anak sedara aku ni teringin nak tengok wayang, katanya ada cerita baru, jadi dengan rasa tanggungjawab sengaja aku bawa anak sedara aku jejalan kawasan kota Damansara dan seterusnya menuju ke Citta Mall. Dengan pemikiran positif yang dimilikinya (gps ada, senang nak jari jalan), aku terikut untuk turut sama menonton wayang sehingga jam sepuluh malam.

Dalam minda yang separuh sedar dan bimbang dengan suasana malam, GPS bukan lagi satu alat yang sesuai kerana kami terlalu lewat untuk memahami laluan yang disediakan, Jadi tanpa perasaan segan silu bermulalah episod soal jawab dengan pengunjung CittaMall yang comel dan cute..

Dipermulaan kami melihat akan kecantikannya tetapi apabila dia mula menyusun kata dan membuka suara untuk berkata-kata aku terkejut dan seolah menyesal bertanyanya, tetapi  harapan untuk tiba ke rumah dengan cara yang pantas lebih mendesak kami dan terpaksa kami akur degan meneruskan soalan demi soalan sambil bertemankan perasaan geli hati dan menyesal..huarhahah.

Akibatnya aku telah diperdayakan oleh kecantikan yang palsu, kerana wanita yang aku tanya adalah seorang lelaki (pondan),, huarghaha. Dalam perjalanan kami gelak sakan sehinggakan  tidak sedarkan diri dan tidak mengetahui yang kami telah selamat tiba ke ke rumah pada jam sebelas malam (lebih kurang).

Ditahan Pegawai
Aku tidak tahu apa kesalahan yang aku lakukan. Adakah aku ini seorang mencurigakan dan memiliki personaliti penjenayah yang dikehendaki?.. One day, aku plan untuk ke Port Klang dengan menaiki KTM, tujuannya adalah untuk mengenali Port Klang dan mengetahui cara untuk kesana.

Dalam pejalanan aku merasakan seolah ada yang tidak kena, semua penumpang KTM memandang aku dengan tidak seberapa, setahu aku pemakaian on that day kemas je, rambut disikat rapi, diletak minyak, tapi misai tidak dipotong pada hari kejadian....haha

Tiba sahaja di Pelabuhan Klang, (stesen terakhir KTM) dari Batu Caves seorang pegawai memanggil aku memasuki bilik dan menyoal aku seolah aku membuat kesalahan. tetapi dengan penerangan yang jelas dan padat dari aku pegawai itu sendiri terpaksa menggaru kepalanya, tandanya bersalah dan blur. haha. Tetapi yang peliknya staff yang menyoal aku tidak mempunyai rambut, bagaimana rasa gatal boleh dirasainya.??

Peremba Square
Peremba square ni letakknya tidak jauh dari Citta Mall yang pernah aku sesat sebelum ini dan kedatangan aku ke Peremba Square adalah bertujuan untuk melakukan tugasan untuk projek tahun akhir aku bersama syarikat MMC dan meeting bersama pihak atasan dilakukan disini.

Susah betul nak cari destinasi untuk ditujui apabila berada di kawasan ini, mana tidaknya setiap pergerakan memerlukan GPS dan tersilap sikit habis duit bayar tol dan minyak,, huarghhaa,, Nasib baik aku tidak tersilap tempat.

Pada malam sebelum aku pergi Peremba Square, aku ada google satu tempat dan alamat yang aku taip hanyalah MMC dan direction daripada google jaraknya bukan main jauh, melencong ke Shah Alam berdekatan kawasan perindustrian Hicom. Kalau lah aku follow direction ini dan tak buat double chek sebelum aku bertolak, mampuis duit minyak dan masa nak patah balik.

Kesimpulan yang aku perolehi dari semua ini, adalah kita memerlukan persiapan yang rapi apabila berada di kawasan orang, mana mungkin kejadian yang tidak diingini akan berlaku, jadi perkataan berhati-hati adalah kaedah utama apabila kita memulakan perjalanan, mahupun seorang diri atau secara berkumpulan. Yang akan datang tidak kita ketahui.

Starting point to Port Klang

Sejenak Di KLCC selepas Peremba quare



Friday, 4 April 2014

Istiqarah dan berserah ,Mungkin ada yang Lebih Berhak

Assalamualaikum wbt....

Rasulullah SAW bersabda: "Di antara kebahagian anak Adam ialah solat istikarah (minta pilih) daripada Allah Taala dalam segala urusannya dan diantaranya kecelakaan anak Adam ialah meninggalkan solat istikarah daripada Allah pada segala urusannya."

Sebelum terpancarnya sinar kegembiraan dan cahaya dalam senyuman aku pada ketika ini, ada satu perkara yang telah aku laksanakan iaitu istiqarah untuk membuat pilihan yang terbaik.Diceritakan sebelum ini aku hanyalah insan yang dilukai dan melukai serta berusaha untuk memilih apakah yang terbaik untuk dua persimpangan yang aku sedang alami.

Syukur dan aku yakin dengan pilihan yang aku lakukan pada ketika ini setelah hampir enam bulan bergelut dengan perasaan sendiri untuk memilih si dia sebagai teman hidup ataupun mencari pengganti. Dan ku akui setelah berhari melaksanakan istiqarah untuk mencari jalan yang betul, aku telah didatangi dengan berbagai halangan.

Halangan itulah yang menjadi pemangkin dalam jiwa aku bahawa mungkin ada yang lebih berhak untuk si dia dan mungkin itu petunjuk kepada diriku. Pada saat itu aku sudah berhenti berlari untuk mendapatkan hatinya lagi. Tiada harapan dan tiada kerinduan, semua aku buang untuk kepentingan bersama dan kebahagiannya.

Tinggi walau macam mana pown harapan dan keinginan, seandainya takdir sudah ditentukan, tiada apa yang mampu merubahnya kecuali doa. Jadi sekarang aku melalui kehidupan dengan perasaan bebas cinta kepada manusia dan sesungguhnya buat masa ini aku mencari cinta yang hakiki kerana ku akui cinta ini hanyalah perosak hati dan semakin lama ianya akan merebak seandainya ia tidak dijaga dengan batas agama.

Lega hati mencari yang hakiki walaupun ku akui aku bukannya memiliki banyak pengetahuan tetapi aku mencuba apa yang aku mampu..

Wassalam..Dengarlah istiqarah ciinta




Thursday, 3 April 2014

Terbelah Hati Dengan Entri Blog

Assalamualaikum wbt..

Masa itu ibarat emas, andai kata terlepas sesaat dimanakan pula kita nak cari ganti untuk kegunaan aktiviti yang seterusnya. Terlalu banyak perkara untuk dipelajari ketika ini dan terlalu sukar untuk menempuhi perjuangan semasa. Sampaikan satu ketika hati terbelah untuk menaip setiap kata-kata dalam entri ini.

Terbelahnya hati bukan kerana hirisan pisau sayur berukuran 12 cm, tetapi seperti yang dikhabarkan sebelum ini, terbelah hati dek kerana kekangan masa dan idea untuk memperjuangkan keyboard laptop yang dipenuhi huruf a sampai z ini..

Hati berkata nak taip itula,, idea da banyak ni, tangan pon menjawab oke,, rasa da lama tiak menaip, lantas otak mencelah, bukan ke ada kerja  yang perlu disiapkan untuk dihantar esok hari. Nah hati yang girang kembali kepada aktiviti menyiapkan esement dan kerja yang perlu diutamakan..

Hari beransur dan silih berganti, tetap dengan perkara yang sama,, bermula dari hati, ringan ditangan lantas otak datang mencelah.. Lama-kelamaan hati semakin terbelah untuk bertapak dan memerahkan idea disini..

Semakin lama otak berkata ada perkara lebih utama untuk dilakukan semakin terbelah hati aku kearah entri blog.. semakin jauh jari dengan keyboard untuk menaip BLOGGER.

Wassalam...

Comments System

Disqus Shortname