Kerakusan Manusia Terhadap Hutan - Isam Ismail

Thursday, December 27, 2012

Kerakusan Manusia Terhadap Hutan

Lima bulan yang lepas aku ada berkunjung ke Gua Musang sebagai pekerja kontrak sebuah syarikat penanaman getah. Sepanjang aku bekerja disana banyak kesan pembalakan dilakukan untuk tujuan penanaman semula dan banyak sungai yang dahulunyabersih kini bertukar warna sejurus pembalakan selesai.

Dan hari ini BH melaporkan nasib yang sama terhadap hutan yang dahulunya bebas dari pembalakan..

Foto
Hutan Simpan Sungai Relai, Gua Musang,botak

Gua Musang: Sebahagian besar daripada kira-kira 4,000 hektar kawasan Hutan Simpan Sungai Relai dekat sini, gondol dipercayai ditebang syarikat perladangan dikuasai Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham.

Kawasan balak berkenaan yang ditebang sejak April lalu, dikatakan akan ditanam dengan sawit, tetapi sehingga kini belum diusahakan.

Tinjauan BH semalam mendapati sebahagian balak yang ditebang juga belum dibawa keluar. kegiatan pembalakan itu didakwa menyebabkan pencemaran termasuk Sungai Relai yang kotor.

Buat duit mudah dengan kongsikan iklan _Says.com 60 % pelajar sukakan permainan Video Play this game if you like karaoke Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift! Perhatian kepada lepasan SPM dan STPM RM100k dengan cara yang mudah

2 comments:

  1. LORAX... preserve NAture..! hehe

    ReplyDelete
  2. bnyk kemudaratan klu mcm ni.. masalah banjir pun trjadi slh satu sbb pun puncanya ni lah.. isyyy..

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi menapak. Jangan lupa tinggalkan komen untuk jejak anda:) SINCE 2012