Kesalahan Mandatori : No Turning Back - Isam Ismail

Thursday, May 09, 2013

Kesalahan Mandatori : No Turning Back


Orang kata terlajak perahu boleh diundur,, terlebih kata boleh dimaaf,,kalau da terlajak perbuatan macam mana nak undurkannya??? Pusing jam atau sebagainya.. Hari ini pertama kalinya aku membuat ujian JPJ untuk lesen D atau nama lain lesen  kereta. Nak dijadikan cerita panjangnya aku tersilap satu benda yang boleh membuatkan aku dicop membuat kesalahan mandatory dalam ujian memandu ni,, semasa latihan biasa, takder la plak aku nak lupa semua ni,, dan semuanya berjalan macam biasa sehingga ujian dijalankan oleh pelatih (QTI). Tetiba hari ujian dengan JPJ terlupa pulak,, kantoi la sudah. No turning back untuk aku..sedih agk kot..



Kesalahan yang aku buat adalah kesalahan bernombor 19 iaitu memandu dengan tidak menggunakan isyarat yang betul..ha3,, ada ke patut apa yang aku buat ni,,sepatutnya isyarat bergantung kepada lalulintas  jalan dan papan tanda gak kan? Tetapi apa yang aku lakukan adalah terbalik dari lumrah yang asal.. ha3. Sengal pon ada.

Aku sebenarnya tersilap menyalakan signal untuk membelok kekanan,, sedar tak sedar encik tester da tegur, “ump tengok,, kamu ni  ny memandu bahaya betul, isyarat kamu mana?? Cuba tengok betul2 apa kamu buat?”” arghhh kenapa isyarat kiri ,, sedangkan aku nak masuk kanan dan aku rasa aku da bagi isyarat kanan,bila masa boleh tertukar atau aku yang tersilap dan tak sedar.. kantoi disini.. tester t upon tak boleh nak counting gak,, terpaksalah aku akur dengan ketegasannya.. malu pun ada.. Orang kata nasib baik kereta belakang tu jauh lagi kedudukannya..

Nampak gayanya aku ni memang tak boleh nak memandu lagila dekat jalan raya,, takutnya tejadi seperti yang aku alami,, kekadang kita terlupa dan tersilap,, tapi serius apa yang aku buat tu memang aku tak ingat, sampailah tester tegur.. gabra kot..

Alhamdulillah,, semua selamat seperti biasa dan aku sekarang dapat update entri aku dan sebelum terlupa bahagian parking dalam litar semuanya okey takder masalah mana,, Cuma clutch kereta kancil yang aku dapat kali ini terlalu pendek,, penat palk kaki nak kawalnya..dan akhirnya aku hari ni memang keliru dengan no giliran aku, aku ingatkan aku no 3, tapi hakikatnya aku ni emegang no giliran angka 2 untuk ttest JPJ. Uarghhhhhhh..lagi..

2 comments:

Terima Kasih kerana sudi menapak. Jangan lupa tinggalkan komen untuk jejak anda:) SINCE 2012