Friday, 21 March 2014

Kisah Tomato Dan Aku

Assalamualaikum wbt....

Sedikit kisah dari hidup aku sendiri iaitu kisah  bagaimana aku menyukai tomato yang dulu dikatakan sayur yang paling dibenci dalam makanan tetapi sekarang tomato menjadi salah satu menu utama dalam apa jua hidangan,, tambah lagi bila pekena dengan ikan singgang.mmmm

Terbuka kisah tomato ini sewaktu menjamah makan tengahhari di cafe kolej kediaman selepas selesai solat jumaat,, dengan tak sengaja aku menceritakan bagaimana permulaan aku menyukai tomato dan sekaligus diambil sebagai makanan yang penting dalam setiap hidangan... Kisahnya bermula

Sewaktu aku ditingkatan tiga pada tahun 2007 ditakdirkan oleh guru kemahiran hidup untuk menyertai pertandingan memasak antara kumpulan yang dibentuk melalui rakan sekelas..

Pada hari kejadian aku menyediakan mi goreng ala-ala kedai mamak gitu dan apabila selesai tugas menyiapkannya dan menghias cantik-cantik, tiba-tiba terkeluar dialog dengan kawan sekelas,

ak: Ini ap??
Kwn:  tomato namanya,,
ak: Kau mkn ker??
Kwn : Buah ini memang untuk dimakan, kalau tidak buat apa aku sediakan
ak : Tak,, maksud aku sedap ker?? orang kata rasanya masam..
Kwn : itu yang tak makan sayur, sebab itu katanya masam.. kau tak makan ker??
ak : Aku tak pernah makan,, x suka dan x sdap..

blalalallalallalala..(dialog berterusan)

Kwn : Kalau ko rasa gentleman cubala  makan,Konfem lepas ni ko ketagih..
ak : mmmmm,, masam x sedap ##$$%%
Kwn : Ko nak rasa ke tak??
ak :mmmm (5 minit berlalu memikirkan rasa masam dan x sedap)
Kwn : Betul la ko ni penakut..
ak : (rasa masam dan x sedap dibuang ketepi dan mengambil sepotong tomato) mmmmm (sambil memejam mata)..
Kwn : Macam mana?? rasanya x teruk kan??
ak : Tengkorak engkau x teruk,, loya tengkak aku..
Kwn : Kali pertama,, makan lagi selepas ini (nasihat dari kawan)

blalalalalalalallal.(dialog berterusan).

Sesudah selesai dan tamat pengajian keesokan harinya aku ke kedai mencari tomato untuk dimasukkan kedalam masakan... Dan lama kelamaan perasaan tak suka tomato menjadi suka sampaikan aku sendiri yang menanam pokoknya.. huhuh..

Tomato dan kisah aku sememangnya menggamit memori..

Advertisement :Jom dapatkan Antivirus Original dengan harga Murah disini #Antivirus Murah

5 comments:

  1. Sop suka tomato segar
    mmg best :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang bole percaya dengan kesedapannya,, kalau dulu,,mmm

      Delete
  2. muja pun dulu bnci sayur termasuk tomato,, sekarang dah boleh makan,, heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha,, kita bole jadi kawan la mujaaaa

      Delete
  3. Dulu, tak suka gak tomato. Skrg, mkn tomato mcm mkn buah je. Sampaikan jiran baik hati, tanamkan pokok tomato depan rumah kami. :3

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi menapak. Jangan lupa tinggalkan komen untuk jejak anda:) SINCE 2012

Comments System

Disqus Shortname