Terbeliak Lidah Belajar Bahasa - Isam Ismail

Saturday, September 22, 2012

Terbeliak Lidah Belajar Bahasa



                Orang kata nak melentur buluh biarlah dari rebungnya kan??? Tapi masalahnya rebung dah menjadi batang , nak melenturnya tu boleh tapi susah sikit babnya  banyak keringat perlu diguna. Itupun law dapat dilentur, tapi  law sebaliknya fahamlah..
                Mulanya hati  pergi kelas bahasa (bahasa mandarin )dengan semangat yang membara, azam yang jitu dalam diri sudah disematkan untuk menangkap segala ilmu yang dikeluarkan oleh lecturer. Segala persoalan akan dipersoalkan sekiranya ada kemuskilan tanpa ragu lagi.
                Akhirnya azam yang teguh  tinggal bersepai dijalan,, nak buat macam mana first day lam kuliah da kena belajar konsonan la katakan law malaynya. Tapi lecturer kata fonetik(pinyin), entah ap maksudnya susah nak persoalkan. Firstly yang kitaorg blaja “bo,po,mo,fo” dari awl sampai dua jam seterusnya.ulang dan terus berulang.
                Terbeliak juga lidah nak ulang mende macam gitu, tambah pulak masa tu kelas pagi yang dihadiri dengan perut kosong yang berkerongcong . tekak pula rasa loya bila nak ulang semua 2, babnya terpaksa tahan tekak nak sebut “ang”ng”.”bantai jela.”
                Meronta sekejap jiwa ini nak tahan semua ini,berat ngat lebih berat dari badan ak,pepun yang terbeliak tu la tetap jadi ingatan untuk ak sepanjang semester kali ini,, tahan dan usaha untuk  hari yang mulia.




2 comments:

  1. hahaha.. ln kali ambik jepon..tp terbelik bijik mate plak.. homework dy kasi bertimbun2..

    ReplyDelete
  2. haha,,mandarin xder homework2 ag, yg ader traing koir yg nk muntah tekak

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi menapak. Jangan lupa tinggalkan komen untuk jejak anda:) SINCE 2012