Sunday, 28 October 2012

Sepetang bersama kuih CekMek molek

ubi ungu



Hah, berjaya gak aku membuat kuih yang sedap dimata dan dimulut,yum2, tambah  dua tiga bila biji kuih yang selalu manis sedap ni,, cekmek molek nie memang kuih yang sedap rupanya caranya nak membuatnya pun tak susah ane pun.

Apa yang kita perlukan untuk membuat semua ni adalah ubi stelo kata orang.Tapi belogisam guna ubi ungu.Ubi ni senang dicari dan senang dimakan,caranya rebus dan makan.ha3

Cara membuat cekmek nie plak, lepas ubi direbus kena tumbuk plak pas2 kemudian adun dengan tepung gandum,siap2 bentukkan cekmek dan masukkan gula ketengahnya,panaskan minyak dan goreng,seterusnya nikmatilah cekmek molek kegemaran anda.

Ni lah hasil nukilan cekmek molek yang tak seberapa nampak tak cantik tapi sedap rasanya, nak cuba ke??? bagi alamat kemudian belogisam poskan untuk korang,ha3.

sedap nampak kan?






Gurau je,, law nak makan sangat masuk dapur sekarang dan rebuskan ubi, law tak der ubi lagi boleh dapatkan dekat pasar basah, tanya pak penjual, nak ubi ungu satu guni, baru cukup kan.

Kalau nak rujukan resipi yang betul2 boleh rujuk belog resipi yang lain yer, belogisam tak sediakan cara membuat dengan tepat,, bab ni cuma tulisan dari tuan punya yang tahu makan je,, masak tak xpert sangat.

Rujuk sini yer



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi menapak. Jangan lupa tinggalkan komen untuk jejak anda:) SINCE 2012

Comments System

Disqus Shortname