Kadar Zakat Fitrah Negeri Terengganu 2016 1437 H - Isam Ismail

Saturday, July 02, 2016

Kadar Zakat Fitrah Negeri Terengganu 2016 1437 H

|| KADAR ZAKAT FITRAH NEGERI TERENGGANU 2016 1437 H|| Kadar zakat fitrah untuk negeri Terengganu pada tahun ini 2016/1437H adalah bersamaan dengan RM7.00 seorang.

“Inilah zakat fitrah yang wajib di atasku kerana Allah Taala”. Alhamdulillah, ditakdirkan tahun ini, aku sempat berzakat di masjid Al-Muktafi Billah Shah atau dikenali dengan nama lain Masjid Jami’atul Ummah- Masjid Universiti Kuala Terengganu.

Sebaik-baik rancangan adalah rancangan dari yang Maha Esa, tidak kurang dan tiada salah masanya. Mengikut kepada rancangan asal, Aku berniat untuk melaksanakan zakat fitrah ketika waktu-waktu afdhal berzakat iaitu sebelum solat sunat Aidilfitri.

Sememangnya rancangan Yang Esa lebih baik. Ceritanya bermula bila aku teringat yang diri sendiri belum melaksanakan kewajipan solat zuhur. Pada ketika ini, syok (ralik) cari barang keperluan raya. Maklumlah raya semakin menghampiri, sales gempak-gempak aku tengok.

Destinasi terdekat untuk aku solat dengan waktu sipi-sipi menjengah asar, adalah masjid Al-Muktafi Billah Shah, lokasi masjid ni adalah bersebelahan dengan Hospital Sultanah Nur Zahirah HSNZA Batu Buruk Kuala Terengganu. Sebenarnya, tempat yang dekat selain masjid ada je. Apa lagi, dapatkan kunci, potong garisan berkembar, masuk simpang lupa bagi isyarat terus pecut 30 km/j.ehhe

Singgah masjid, campak kasut terus bertenang dengan wudhu.

Dapat Makan Bubur Lambuk

Yang ni paling menang, usai sahaja solat zohor aku rehat sekejap penat merempit 30km/j sambil menunggu bilal azan asar, masa ni aku dah selesai menatap mata amil yang bertugas untuk kutipan zakat.

Asar selesai sudah, sedia untuk menziarah bazar ramadhan mencari juadah berbuka sebelum merempit 30 km/j balik rumah. Baru nak sarung helmet supaya tak kena saman masa ‘roadblock’ nanti. Aku nampak papan tanda, pemberian bubur lambuk selepas asar. Wahh sedap.

Ingatkan balik, pernah mengidam bubur lambuk untuk berbuka. Makin lama makin ramai orang beratur. Mungkin ada rezeki, apa lagi tumpang beratur sekali dengan Jemaah-jemaah masjid untuk sebekas bubur lambuk.

Alhamdulillah, dapat merasa sebekas bubur lambuk yang sedap dan puas hati hajat tercapai.

Sekian.

Artikel Berkaitan :


No comments:

Terima Kasih kerana sudi menapak. Jangan lupa tinggalkan komen untuk jejak anda:) SINCE 2012