Untuk Ibu dan Ayah - Isam Ismail

Thursday, November 22, 2012

Untuk Ibu dan Ayah

Assalamualikum to all..peace yo..entry kali ni menyentuh pasal keluarga dan perasaan melalui pengalaman hidup selama 20 tahun di atas muka bumi yang terindah ni.. Sesekali bila kita da memerhati gaya hidup seseorang semestinya kita akan mengerti apakah perkara yang tersirat dalam kisah hidup mereka..


 Khas buat golongan yang da berkeluarga da yang akan mendirikan umah tangga( yg  ni belum lagi k) dan golongan yang bakal memiliki cahaya mata, jangan biarkan anak anda bersendirian seorang diri.. ini memungkin adanya masalah lain pada masa hadapan..

Yang sewajarnya ajarlah anak-anak kita dengan ilmu yang seimbang dari segi duniawi dan akhirat.. jangan kita terlalu sibuk sehinggakan kita mengabaikan anak sendiri dengan kehidupan mereka..

Petikla nama anak dan ajarlah mereka dengan sifat tanggungjawab dan ingin tahu dalam kehidupan mereka, pastikan mereka boleh diajar dengan cara yang positif..

Dalam sesuatu perkara kita rasa kesian tengok anak kita sakit itu ini,,Tapi hakikatnya luka sedikit adalah pengalaman yang beharga untuk anak belajar sesuatu..

Ajar anak mengenali ilmu hidup dengan membawanya ke kedai mengenal jenis sayuran dan buahan, nanti satu masa dia akan mengerti untuk meringankan beban kita di dapur..

Apa yang anda laburkan dimasa mereka kecil itulah saham anda yang berhargauntuk kehidupan...

Wassalam


3 comments:

  1. aQ mncintai mereka.. mksh ayah n ibu yg tah mngajariQ khidupan yg bh brmkna

    ReplyDelete
  2. Sayangi, hormati dan Hargai ibu ayah kita coz dia orang dah mendidik kita untuk menjd orang berguna macam sekarang...Pengorbanan mereka tak ternilai...

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi menapak. Jangan lupa tinggalkan komen untuk jejak anda:) SINCE 2012