Saturday, 28 September 2013

Info Kenapa Biskut Berlubang

Assalamualaikum wbt..

   Selama berkurun aku makan biskut yang ada banyak lubang ditengahnya,, baru hari ini aku tahu apakah fungsi disebalik pengunaan lubang itu sendiri.. Sebelum ini aku fikir kalau biskut ni ada lubang banyak senang sikit nak patahkan ikut dimensi,, lagi senang aku cicah dengan air kopi atau tea panas.. Dimakan waktu pagi,, umm begitu mengasyikkan je.

Tetapi tahukah anda lubang2 diatas biskut bukanlah direka untuk menarik perhatian para pemakannya tetapi direka bertujuan untuk memastikan biskut yang dimasak dalam ketuhar ini masak dengan rata. Kerana pembakaran biskut akan megeluarkan haba dalam bentu wap/air, sekiranya tiada lubang yang dibentuk sekitar biskut, biskut akan kelihatan mengelembung dan kelihatan tidak rata sama sekali.. Mungkin anda tidak berselera untuk memakan biskut yang seperti ini kan?? beli yang lain la..Keranggupan juga menjadi salah satu keutamaan diatas penciptaan lubang diatas biskut ini..

    Selain itu.. diantara lubang ke lubang biskut ada jaraknya yang tertentu untuk memastikan biskut yang dikeluarkan adalah ranggup,, sekiranya lubang terlalu dekat biskut ini akan menjadi sangat keras dan kering kerana pengeluaran air/wap yang berlebihan dan sekiranya jaraknya terlau jauh gelembung udara akan membentuk menyebabkan rupa bentuk biskut kelihatan hodoh.

Biskut yang ranggup sedap dimakan adalah biskut yang xde gelembung dan x kering..

sumber :artikel

4 comments:

  1. malas nak fikir prinsip di sebalik kelubangan tersebut. janji cicah teh-o masuk mulut. kenyang :P

    ReplyDelete
  2. Oooo macam tu rupanya...thanks Bisam..nway ini blog baru ke..kita dah confuse...

    ReplyDelete
  3. @kopi pasta tambah pulak makan reramai kan.. he

    ReplyDelete
  4. @Raudzah Z hehe,,aa,, bukan ketam konfius yer

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi menapak. Jangan lupa tinggalkan komen untuk jejak anda:) SINCE 2012

Comments System

Disqus Shortname